top of page

Oplichting en identiteitsfraude bij malafide Slotenmakers komt vandaag de dag steeds vaker voor. Wilt u naar aanleiding van oplichting of fraude een offerte aanvragen? Dat kan. Houd er rekening mee dat hiervoor kosten in rekening worden gebracht. Gebruik voor het aanvragen van een offerte onze formulier. Dat maakt het makkelijker uw gegevens te verwerken.

De informatie op deze pagina is bedoeld als wegwijzer en waarschuwing. Wij zouden u graag terzijde staan in geval van oplichting en malafide praktijken — intimidatie, bedreiging, fraude etc. — maar dat is ons vak niet. Onderstaande is dan ook puur informatief. Hopelijk helpt deze informatie fraude en oplichting voorkomen. Een geinformeerd mens telt voor twee!

 

Ook wij zijn de dupe van oplichters in onze branche. Door frauduleuze praktijken krijgen slotenmakers een slechte naam. Op deze bladzijde leggen we uit wat de huidige situatie is omtrent oplichting en fraude. Voorste geven wij u een aantal adviezen betreffende maatregelen die u kunt nemen om oplichting te voorkomen,en wat u kunt doen als u of een naasste slachtoffer is geworden.

​

Woord vooraf: onderaan vindt u informatie ter identificatie van onze facturen. Elders op deze site voorzien wij u van informatie over onze medewerkers. Dit ter controle wanneer u in twijfel bent over een van onze monteurs.

​

Voor we verder gaan is het raadzaam een identiteitsonderzoek te doen naar A-keys | Slotenmaker Den Haag door de volgende link te klikken. Met behulp van deze link komt u op onze pagina bij de Kamer van Koophandel alwaar u kunt zien dat wij als “A-keys" en als "Slotenmaker Den Haag SDH” geregistreerd zijn.

​

De voornaamste reden om onze registratie te controleren is zodat u weet wie er achter deze website zit. Tevens kunt u op de site van de Kamer van Koophandel zien dat er weinig andere bedrijven zijn die onder deze handelsnaam zijn geregistreerd. Bedrijven die op hun website de tenaamstelling ‘slotenmaker den haag’ gebruiken kunnen een compleet andere handelsnaam hebben. Zij gebruiken ‘slotenmaker den haag’ omdat het een belangrijk zoekwoord is.

​

Massaal misbruik zoekterm “Slotenmaker Den Haag”

​

Massaal gebruik van de term “Slotenmaker Den Haag” heeft ongelukkige gevolgen; oplichting! Klanten kunnen door overmatige gebruik van deze term geen onderscheid meer maken tussen de diverse slotenmakers bedrijven, en weten bijgevolg niet meer wie ze hebben gebeld.

Verwarring of identiteitsfraude?

​

Om u een voorbeeld te geven van de verwarring die ontstaat bij het zoeken naar een slotenmaker met behulp van Google en de zoekterm "Slotenmaker Den Haag" ziet u in onderstaande afbeelding een screenshot van de zoekresultaten:

Zoekresultaten "Slotenmaker Den Haag" op Google

Belangrijk: de eerste vier zoekresultaten (en de rechterkolom als u geen ad-blocker geïnstalleerd heeft) zijn volledig domein van Google Ad-Words advertenties. Dit zijn betaalde advertenties. Bedrijven die daarin investeren betalen heel veel geld aan Google. Deze 'bemiddelings kosten' worden doorberekend aan monteurs en uiteindelijk dus aan hun klanten. Lees meer daarover hier ...

​

Hoe herken ik betaalde advertenties op Google?

​

Betaalde advertenties op Google herkent u aan een groene sticker waarop Ad. staat.

Screen Shot 2019-02-22 at 10.26.19.jpg

Dit zijn Google Ad-words advertenties. Ad-words advertenties verschillen wezenlijk van de ‘organische zoekresultaten’.  Organische zoekresultaten zijn de zoekresultaten die niet betaald zijn. Echter, Google manipuleert op diverse manieren welke resultaten u ziet. Bijvoorbeeld, de resultaten die verschijnen worden o.a. bepaald door uw locatie, tenminste, als u Google toestemming geeft uw locatie gegevens in te zien. Dit kunt u in de voorkeuren van uw browser en Google account instellen. Google beweert natuurlijk dat hun algoritmes goedaardig zijn omdat ze meer relevante inhoud tonen, afgestemd op de voorkeuren van de gebruiker. Maar Google is al meerdere malen veroordeeld voor het manipuleren van zoekresultaten die in hun eigen voordeel zijn. Dit kan zowel om financiele belangen gaan als om politiek gevoelige kwesties.

​

Google Ad-words, of ‘organische zoekresultaten’?

​

Organische zoekresultaten zijn de zoekresultaten die worden weergegeven op basis van door de zoekmachine bepaalde relevantie en autoriteit. In tegenstelling tot de gesponsorde Ad-Words koppelingen, hoeft voor een positie in de organische zoekresultaten niet te worden betaald. Althans, Google wordt niet betaald om deze resultaten te tonen. In plaats daarvan toont Google deze resultaten om haar gebruikers te behouden. Ook al is het merendeel van het kapitaal van Google inkomsten uit advertenties, gebruikers zijn natuurlijk niet alleen op zoek naar producten en diensten maar ook naar informatie.

​

Organische Zoekresultaten gratis op Google?

 

Het is een vergissing om te denken dat de 'ranking' in de organische zoek resultaten gratis is. Website beheerders moeten namelijk heel hard werken aan de techniek achter hun domeinen en aan de SEO en content van websites. Het merendeel van de eerste websites die u ziet als u op Google zoekt heeft heel wat uurtjes en geld gekost. Daardoor worden steeds meer kleine lokale bedrijven uitgesloten en zijn ze alleen nog te vinden op naam, of op de tweede, derde en vierde pagina van Google zoekresultaten.

​

Google Ad-words advertentiekosten worden aan de klant doorberekend!

De kosten van Ad-words advertenties zijn relevant omdat de kosten van het adverteren stijgen naarmate de concurrentie toeneemt. Deze kosten, die op verschillende tijden van de dag anders geprijsd zijn, worden in rekening gebracht zodra iemand op de advertentie klikt. Kosten kunnen oplopen tot €30,- euro per klik! (Wij kunnen deze kosten niet exact vaststellen zonder grondig onderzoek). Deze kosten moeten verhaald worden op de klant. Over de gevolgen daarvan kunt u hieronder verder lezen.

​

Hoe worden de kosten van online concurrentie verhaald op de klant?

Wanneer u als nietsvermoedende klant op een Google Ad-words advertentie klikt worden hiervoor kosten in rekening gebracht bij de adverteerder. Door de stijgende kosten per klik is het adverteren via de Google Ad-words programma voor de gemiddelde, lokale, slotenmakers bedrijven nagenoeg onbetaalbaar geworden. (In andere branches geldt dit ook). Daardoor kunnen alleen hele grote bedrijven zich veroorloven met Google Ad-words te adverteren.

​

Ad-words: alleen voor grote bedrijven!

 

Dit zijn in steeds meer gevallen geen bedrijven die het werk uitvoeren maar bedrijven die optreden als ‘intermediair’, de advertentie ruimte opkopen en de klant doorverwijzen naar een samenwerkend bedrijf of een specialist. Deze specialist betaalt provisie voor deze ‘dienst’. Daarmee is er dus al twee keer geld betaald voor uw klandizie zonder dat er daadwerkelijk werk is verricht. De kosten kunnen oplopen tot wel 50% van wat u als klant uiteindelijk in rekening wordt gebracht. (Dit is een gissing, alleen grondig onderzoek kan uitwijzen hoe de verdeling werkelijk zit).

 

Wanneer u gebruik hebt gemaakt van een ‘slotenmaker’ ‘slotenservice’ ‘sleutelservice’ of ’24-uur’s sloten service’ uit het Google Ad-words programma (de eerste vier advertenties op het zoekresultaten pagina + de rechterkolom) dan bestaat de factuur mogelijk voor ruim 70% aan provisiekosten. Deze kosten worden niet benoemd op facturen. Wel kan het zo zijn dat u een  bizar hoge rekening krijgt. De werkelijke kosten van het adverteren moeten namelijk wel gedekt worden!

​

Alvorens verder te lezen geven wij u twee links naar artikelen over het thema ‘identiteitsfraude’ onder slotenmakers en Google Ad-word advertentie monopolie. Hieronder leggen wij kort uit wat u als consument kunt doen om te voorkomen dat u torenhoge rekeningen krijgt, wordt opgelicht of met slecht afgewerkte hang & sluitwerk wordt opgescheept.

​

Wat te doen bij oplichting, fraude of amateuristisch gepruts van een Slotenmaker?

 

Preventief handelen: ten eerste is het, zoals u hierboven kunt lezen, niet verstandig om welke dienst dan ook bij Google advertenties te betrekken. Door de hoge kosten zult u ook meer moeten betalen. Ook zult u of met een intermediair bedrijf te maken krijgen die het werk doorverkoopt aan een uitvoerder maar geen overzicht heeft over het handelen, de kwaliteit van het werk, de prijzen enzovoorts. U tast derhalve volkomen in het duister! Tevens kunt u er rekening mee houden dat het bedrijf niet lokaal is, en dat het beloftes zoals ‘binnen 30 minuten bij u’ niet kan waarmaken. Om een indruk te krijgen hoe het bovenstaande in zijn werk gaat kunt u het bovenstaande filmpje uit het programma Rambam bekijken.

En hier nog een fijn berichtje uit het Algemeen Dagblad over fraude/oplichting bij Slotenmakers. In onderstaand geval werd een demente man van in de 70 meerdere malen gefactureerd voor een deuropening.
 

https://www.ad.nl/rotterdam/slotenmaker-laat-demente-man-70-steeds-opnieuw-betalen~a866e6de/

​

Als u denkt dat deze malafide praktijken extreem zijn, kijk dan vooral goed naar onderstaande factuur. Overigens, malafide oplichters die zich voor Slotenmaker uitgeven maken massaal gebruik van dergelijke facturen. De lay-out, vormgeving en inhoud is vrijwel altijd hetzelfde met ruime mogelijkheden om de in rekening gebrachte kosten uit te breiden. De grens is ver te zoeken: schroeven worden soms per stuk in rekening gebracht!

​

De Consumentenbond

​

Het Consumentenbond heeft eindelijk ook deze problemen met slotenmakers aangekaart. Onderstaand artikel benadrukt tevens de invloed van Google Adwords campagnes. Echter, het verhaal dat concurrenten op elkaars links klikken om ze op kosten te jagen is zuiver fantasie: Google moet immers adverteerders beschermen tegen dit soort praktijken. Dat gebeurt o.a. door meting van het gedrag van de bezoeker: klikt deze eenvoudig door dan wordt de klik niet in rekening gebracht. Het probleem is dus niet dat concurrenten elkaar expres op kosten jagen. Kosten worden hoger omdat Google iedere klik veilt aan de hoogste bieder!

​

https://www.consumentenbond.nl/inboedelverzekering/slotenmakers

​

Bizarre facturen van Slotenmakers:

​

Deze ‘factuur’ werd ons getoond door een klant die kort daarvoor was ‘geholpen’ (c.q. opgelicht) door twee mannen die hem intimideerden en dwongen om een PIN-betaling te doen. Bij controle door onze monteur bleek het oude slot nog prima te werken en werd het teruggeplaatst. Dergelijke hoge facturen tot wel €1300,- euro voor het openmaken van een deur bij een oude dame komen regelmatig ter sprake in de media, bij politie en consumenten organisaties. Wat niet ter sprake komt is waarom deze wildgroei en wetteloosheid toeneemt. De volgende facturen komen zo te zien van dezelfde malafide oplichters vandaan. Daarnaast twee foto’s van de staat waarin de deur en slot werden achtergelaten.

 

Wat kunt u doen bij oplichting?

​

Ten eerste is het niet verstandig wanneer u een dergelijk hoge rekening voorgeschoteld krijgt deze meteen te betalen. Daarmee, en met uw handtekening, geeft u feitelijk akkoord met de prijs. Het is echter zo dat veel klanten zich geïntimideerd voelen en dus akkoord geven en betalen. Pas naderhand realiseren ze zich dat de kosten overdreven zijn en dat ze zijn opgelicht!

​

Als we het werk hierboven bekijken dan vragen wij ons af: kan iemand die zich als “slotenmaker” voorstelt dan überhaupt bijv. een kluis openen? Of een fietsslot openen zonder de fiets meteen te beschadigen? Stelt je voor dat je na een inbraak met veel schade of zelf bedreiging nog eens door zulke oplichters wordt benadeeld? Helaas komt het steeds vaker voor dat we het “werk” van zulke prutsers naderhand moeten herstellen. Een cilinder of kern “trekken” lukt ze dan nog weleens. Maar amateurs beseffen niet wanneer ze een slot van binnen zwaar hebben beschadigd. Kerntrekken is niet de manier om een deur te openen, tenzij je het slot wilt slopen.

​

Fraude bij slotenmakers in België

 

En als toegifte nog even een aantal voorbeelden waarvan sommigen afkomstig van onze zuiderburen in België. Het schijnt namelijk dat dit fenomeen zich verspreidt over heel Europa. Opvallend is daarbij dat de wijze van opstellen van de facturen telkens gelijkenissen vertoont, alsof het hier gaat om een weloverwogen vorm van oplichting.

​

  • Facturen zijn gekopieerd in plaats van gedrukt

  • Tenaamstelling is vaag

  • Er staan onnodig veel details op de facturen

  • Logo’s zijn niet origineel

  • Er worden voorrijkosten gerekend zelfs wanneer de website belooft dat er géén voorrijkosten zijn!

  • Monteurs brengen kosten in rekening voor gereedschap

  • Op de factuur verschijnen toeslagen die niet op de website vermeldt worden

  • De klant wordt gedwongen een handtekening te zetten dat het werk “zonder tekortkomingen is uitgevoerd”, iets wat vanzelfsprekend hoort te zijn

  • Vaak wordt het werk zeer slordig uitgevoerd en achtergelaten

  • De rekeningen zijn vaak bijzonder hoog

  • Er worden zoveel mogelijk kosten opgevoerd

​

Voorbeelden overgenomen van: https://www.facebook.com/malafideslotenmakers/

 

Hoe weet ik of een slotenmaker factuur klopt?

​

Een aantal kenmerken doen vermoeden dat een factuur frauduleus is. Op de afbeelding hierboven ziet u dat de factuur feitelijk met een kopieermachine of printer is gemaakt, het is geen echt drukwerk. Ten tweede ontbreekt het factuurnummer, iets wat absoluut noodzakelijk is voor de belastingen. Zonder een factuurnummer wordt immers ook geen BTW berekend, terwijl dit op de bon wel in rekening wordt gebracht. Verder staat er geen bedrijfsnaam op de bon, slechts een zoekterm ’24 uurs slotenservice’ en staat er bovendien geen telefoonnummer!

​

Inbreken MET de Slotenmaker:

​

Op 15 Januari, 2018 publiceerde de website van RTL nieuws een opmerkelijk bericht over een inbreker die met behulp van een slotenmaker een huis was binnengetreden (en gelukkig meteen ook gearresteerd). Deze inbraak methode vinden wij enigszins onwaarschijnlijk aangezien de gemiddelde inbreker liever geen getuigen wil. Het programma waarin de waarschijnlijkheid van inbraak op deze manier werd getoetst benoemde echter ook een aantal mogelijkheden om dit soort gevallen tegen te gaan. In België kunnen slotenmakers middels een klein apparaat ID passen toetsen en zodoende de woonplaats en adres van een klant toetsen. Een andere, simpelere methode om te toetsen of een klant in elk geval vertrouwd is met het interieur van een huis is om te vragen wat het eerste is wat men gaat zien als de deur opengaat.

​

Echter, de logica gebiedt dat het beter is om klanten naar identificatie te vragen en dat desnoods te fotograferen. Blijft nog de vraag wat te doen met iemand die “net terug is van vakantie en alle sleutels en ID, bankpasjes etc. kwijt is” of die net “bestolen is van alles”. Een perfecte oplossing is er niet. Gelukkig hebben wij in de afgelopen 25 jaar maar een keer meegemaakt dat een klant een huis liet openmaken waar hij geen recht op toegang had. Toen we zagen dat hij de weg niet wist in het huis hebben we hem opgesloten en de Politie gebeld. Kijk hier naar de uitzending van RTL nieuws: https://www.rtlnieuws.nl/

​

Bent u opgelicht door een slotenmaker?

​

Wanneer u het slachtoffer bent geworden van dergelijke malafide praktijken kunt u een aantal stappen ondernemen.

​

  • Zoek uit welke website u hebt geklikt.

  • Doe aangifte bij de Politie, begin hier >>>

  • Dien een klacht in bij Consuwijzer (onderdeel van de Autoriteit Consument & Markt) via dit Formulier

  • Registreer in het klanten programma van de TROS via dit Formulier. Dit dossier wordt in de toekomst bij het openbaar ministerie aangeboden.

  • Doe aangifte bij het FIOD.

  • Laat geld dat via de bank is overgeschreven storneren.

  • Doe aangifte bij uw verzekeraar.

  • Stuur ons een kopie!

  • Vraag bij ons een offerte, dan heeft u iets ter vergelijking.

​

Op welke website hebt u geklikt?

​

Het lijkt vanzelfsprekend dat u nog weet waar u de monteur hebt gevonden die bij u langs is gekomen. Dat is helaas een misvatting; omdat zoveel websites dezelfde zoektermen gebruiken kunnen klanten vaak niet meer naderhand achterhalen bij wie ze hebben gezocht. U kunt een aantal stappen ondernemen;

​

  • Zoek in de geschiedenis van uw browser tot u de site hebt gevonden waarvan u het telefoonnummer hebt gebeld

  • Zoek in uw bel geschiedenis wie u hebt gebeld (tip: probeer u te herinneren hoe laat u hebt gebeld)

  • Controleer of website URL en telefoonnummers in uw geschiedenis overeenkomen

  • Probeer de kleuren, afbeeldingen en logo’s te herinneren

  • Gebruik dezelfde zoekterm bij Google

  • Onthoud dat zoekresultaten locatie afhankelijk zijn!

 

Helaas worden we wekelijks gebeld door mensen die niet meer weten of ze ons al eerder hebben gebeld of niet. Soms kunnen we de klant nog terugvinden in onze bestanden, maar vaak zijn ze in contact geweest met andere bedrijven. Aan de hand van bonnen of facturen, e-mail en telefoonnummers kunnen we soms helpen om het betreffende bedrijf te identificeren. Vaak is dat niet mogelijk, vooral wanneer deze gegevens ontbreken terwijl er toch betaling heeft plaatsgevonden!

​

Aangifte van oplichting door Slotenmakers doen:

​

De landelijke Politie is natuurlijk op de hoogte van dergelijke oplichting en registreert voorvallen. Met name als u ook bedreigd bent kunt u de Politie inschakelen. Zelfs wanneer dat niet resulteert in een aanhouding zal het de pakkans vergroten en meetellen bij een eventuele veroordeling. U kunt hier aangifte doen. Bel eerst! (Geen spoed nummer is 0900-8844)

​

Aangifte fraude door slotenmakers in Den Haag en elders:

​

Bent u slachtoffer van fraude? Meld het bij de Fraude helpdesk. Zij zitten voor u klaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Op woensdag vanaf 12.00 uur. U kunt de fraude helpdesk bereiken via 088-7867372 of vul het meld formulier in op de website.

https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/

​

Aangifte van belastingfraude doen:

​

Het FIOD reageert niet erg prompt op aangifte van oplichting, echter, ook hier zal men attent zijn op het feit dat er steeds meer wordt gefraudeerd in bepaalde branches. U kunt online aangifte doen, waarbij u tevens bewijsmateriaal kunt overleggen.

​

Uw verzekeraar inschakelen:

​

Verzekeraars worden steeds vaker geconfronteerd met frauduleuze nota’s en hebben derhalve niet alleen manieren om u te helpen de schade te dekken maar ook manieren om de fraudeur zelf voor het gerecht te dagen. Heeft u rechtsbijstandsverzekering, inbraak, schade of inboedelverzekering? Neem snel contact op met uw tussenpersoon.

​

Stuur ons een kopie van de factuur:

​

Mocht u van zins zijn dan kunt u ons tevens kopiëen toesturen van belachelijk hoge of frauduleuze facturen en werkbonnen. Ook wij willen ons distantieren van dergelijke praktijken. U kunt daarvoor gebruikmaken van onze contactformulier.

​

Onze werknemers & facturen identificeren:

​

Onze werknemers zijn op deze bladzijde te identificeren. Heel af en toe, bij extreme drukte, wordt de telefoon doorgezet naar collegas. Hiervoor gelden strenge voorwaarden. Wij weten wie onze klanten helpt en houden deze aansprakelijk. A-keys | Slotenmaker Den Haag is een samenwerkingsverband met SRS Special Repair Service, PlusOnderhoud (website in de maak) en AntiekeSloten.nl. Deze partners factureren onder hun eigen naam en hanteren hun eigen leveringsvoorwaarden.

 

De facturen van legitieme, erkende slotenmakers bedrijven herkent u zo:

​

  • Tenaamstelling, webadres, telefoon, k.v.k. & btw nummer zijn gedrukt.

  • KvK. nummer kunt u controleren op de website van de Kvk.

  • Op onze facturen zit altijd een factuurnummer (werkbonnen hebben een Bonnummer.)

  • Op onze facturen en op uw rekeningafschrift vindt u een IBAN nummer en tenaamstelling die te traceren zijn.

  • Nooit een torenhoge rekening zonder dat alle kosten eerst worden besproken

  • Onze prijzen en tarieven zullen nooit erg veel afwijken van de prijzen op de site

  • Wij beginnen pas als u akkoord geeft.

  • En als duidelijk is hoe u gaat betalen

  • De monteur kan zich identificeren

  • Bij twijfel kunt u contact opnemen: 0624720549

 

Bij PIN betalingen ontvangt u een e-mail of sms bericht met daarin een kwitantie. U kunt de monteur vragen om even te wachten tot deze is ontvangen. Tevens kunnen monteurs altijd handmatig een factuur uitschrijven en kunt u naderhand om een gespecificeerde factuur vragen.

Onze monteurs dragen geen ‘werkkleding’ en zijn vrij om zich te kleden naar behoeven. Dit omdat wij op brommers rijden en werkkleding soms ongeschikt is. Echter, mocht u twijfelen aan de indentiteit van een monteur, kijk dan hier. Tevens nodigen we u uit onze recensies op Google te lezen, of er zelf een te plaatsen.

​

Nog enkele links:

Oplichting Malafide Slotenmaker Oplichte

OPLICHTING DOOR MALAFIDE 

SLOTENMAKERS: WAT KUNT U DOEN?

OOK WIJ ZIJN DE DUPE VAN ONEERLIJKE COLLEGAS. WILT U VERHAAL DOEN? DAN HEEFT U EEN BETROUWBARE KOSTEN

INDICATIE NODIG.

Let op: de kosten van het Google Ad-words advertentie campagnes worden doorberekend aan de klant. Daar komen nog eens de kosten van bemiddeling bovenop. Sommige slotenmakers maken er helemaal een potje van. Het bedrijf 'Allround Slotenmaker' stuurt  incompetent tuig langs na een melding van inbraak.

 

Oplichting van dit kaliber draagt bij aan de emotionele en financiële schade.

 

De Politie kwam eraan te pas maar hielp niet mee: zij moedigden de klant aan om een voorschot te betalen om van de oplichters af te zijn! Helemaal verkeerd natuurlijk want een voorschot wordt wettelijk gezien als akkoord gaan met de prijs.

bottom of page